Emmy och Harry

Som jag tidigare skrev så har Emmy haft en enorm rädsla för hundar. Hon har alltså inte alls klarat av dem. Och så bestämde vi oss för att skaffa hund och då visste vi ju också att det innebar att vänja Emmy vid hund. 

Vi har haft det lit kämpigt. Hon har hållt sig i soffan och gråtit och varit rädd. Men vi har också låtit henne vara det och inte tvingat på henne att gå och klappa på hunden. Jag har istället låtit Emmy få komma med ut och rasta Harry och varje gång hon hade följt med ut gick det lite bättre inne. Då hade hon glömt lite hur läskig han var. 

Nu har det gått så fantastiskt bra att Emmy klappar, gosar, busar, säger åt och försöker lära honom på samma sätt som jag. Hon behövde vänja sig, det var liksom det som krävdes. Och sen att hon fick känna som hon kände, det är enormt viktigt! Jag skulle aldrig neka mitt barn att känna känslor, det är viktigt att de lär sig att det är okej att känna. Sen så försöker jag lära hur man tar itu med känslor. 

Att få sitta med och lära Harry belöna honom med godis var också en superhit. Det tyckte Emmy var riktigt roligt. Så jag har försökt ha med henne i allt jag gjort med han. Så att hon ska vänja sig vid hans närhet. Och som sagt så går det ju jättebra nu. Ibland blir hon lite rädd eller vad man ska kalla det när han kommer upp mot henne och inte stannar utan ska nosa och försöka äta blöjan hennes. Haha!
Men större delen av tiden nu går det faktiskt riktigt bra. Jag är glad över hur fort hon ändå vant sig. Trodde jag skulle behöva kämpa länge länge.. 

Så har ni barn som är rädd för något djur. Introducera djuret om det finns någon film där djuret är snällt. Stressa inte fram något. Låt barnet/barnen känna känslor, straffa aldrig känslor, visa hur de ska ta itu med det. Involvera barnet/barnen i "hundvården". Och lär de respektera djuren och djuren dem ❤️

(null)